Earth Island Institute (Dolphin Friendly)

Earth Island Institute (Dolphin Friendly)

De Amerikaanse milieuorganisatie Earth Island Institute (EII) ontwikkelde in 1990 een standaard voor dolfijnvriendelijke tonijnvisserij. Deze standaard moest een halt toe roepen aan de enorme dolfijnbijvangst en sterfte in de drijfnet- en ringzegenvisserij op geelvintonijn in het oostelijke deel van de Stille Oceaan. De standaard vereist dat vissers voorkomen dat dolfijnen worden bijgevangen en geen gebruik maken van drijfnetten. Op grote boten moet een onafhankelijke waarnemer aan boord zijn. Bedrijven als Princess Foods en Deepblue, die het keurmerk voeren op hun producten garanderen daarmee dat de tonijn op een dolfijnvriendelijke manier, volgens de standaard van EII, is gevangen. Het keurmerk ontvangt veel kritiek. Zo vindt er geen onafhankelijke certificering plaats: bedrijven geven zelf een verklaring af dat ze aan de standaard voldoen. EII voert wel willekeurige inspecties uit. Ten tweede gaat de standaard uitsluitend over dolfijnbijvangst en niet over bijvangsten van andere dieren (bv. schilpadden en haaien) of over de invloed van de visserij op het tonijnbestand. Het keurmerk wekt daarom onterecht de suggestie dat dolfijnvriendelijke tonijn ook duurzame tonijn is. Ten slotte is het keurmerk ook te vinden op tonijnproducten uit tonijnvisserijen waar dolfijnbijvangst helemaal niet speelt, zoals in de visserij op skipjack. Het gebruik van het keurmerk is in dit geval misleidend. Het Wereld Natuur Fonds, Good Fish Foundation, Stichting De Noordzee en Greenpeace ondersteunen deze standaard om de bovengenoemde redenen niet. Soms dragen tonijnproducten andere ‘dolfijn vriendelijke’ labels of alleen een tekstuele verklaring. Zo wordt in sommige gevallen geprobeerd de afdrachten die er voor het gebruik van het EII logo betaald moeten worden te omzeilen. In andere gevallen gaat het om een ander certificeringprogramma, van een andere organisatie en met andere criteria.

Deel deze pagina:
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn