Blog: Verkopen supermarkten hét neusje van de zalm?

Veenendaal, maandag 29 mei 2017

Wakker Dier berichtte 28 mei jl. dat Nederlandse supermarkten in het afgelopen driekwart jaar meer reclame voor kweekzalm zijn gaan maken. Wakker Dier vindt dit niet kunnen omdat er nog te veel misstanden zijn bij de kweekzalm.

Wij, makers van de VISwijzer, adviseren de consument om voor de meest duurzame keuze te gaan als je vis koopt. Hetzelfde vragen we aan de verschillende supermarkten waarmee we een samenwerking hebben om het visassortiment te verduurzamen.

Good Fish Foundation erkent de algemene problemen die Wakker Dier opsomt bij het kweken van zalm zoals zeeluis, diverse welzijn issues maar ook de impact op de omgeving. Ongecertificeerde kweekzalm uit Europa scoort om die reden oranje op de VISwijzer en Chileense zelfs rood.

Als het om kweekzalm gaat, raden wij aan om voor biologisch en/of zalm met het ASC-keurmerk uit Europa te gaan. Kweekzalm uit Europa is namelijk zo goed als altijd op een humane wijze gedood en dit is uniek, nergens anders ter wereld gebeurt dit. Als de zalm ook nog het ASC-keurmerk heeft, dan bevorder je dat de ingrediënten van het voer uit duurzame bronnen komen. Het visvoer zorgt namelijk voor de grootste milieu impact bij de kweek van zalm. De zalm-industrie in Europa zet dus best grote stappen om te verduurzamen, maar het kan altijd beter.

Of supermarkten hét neusje van de zalm verkopen, weten we niet, maar we weten wel dat je als consument een betere keuze maakt door ASC kweekzalm te kopen in een supermarkt dan niet-gecertificeerde kweekzalm elders. En in plaats van reclame voor kweekzalm zouden supermarkten ook best meer reclame mogen maken voor duurzaam gevangen vis uit de Noordzee. Die is er inmiddels genoeg.