Steun ons

Van 8 t/m 14 september: de Bewuste Visweek!


Nu verkrijgbaar:
De Goede VIS Inkoopgids. Hét handboek dat ondernemers helpt bij de inkoop van duurzame visproducten.


Lekker en verantwoord vis eten in het restaurant? Dat kan nu via het Goede VIS op de kaart-programma.


Vis eten met een goed geweten

Stichting De Noordzee beoordeelt vissen, schaal- en schelpdieren die in Nederland en Belgie te koop zijn op duurzaamheid en plaatst dit in de VISwijzer. Zij hebben in de VISwijzer een groene, oranje of rode kleur gekregen. Ook is er een aparte categorie voor visproducten met het MSC en ASC-keurmerk. Vis met een groene beoordeling is Goede VIS. Kijk in de VISwijzer welke vissen dit zijn!

De VISwijzer is een initiatief van Stichting De Noordzee en wordt ondersteund door het Wereld Natuur Fonds

 

Zoek je vis

GoedeVIS nieuws

Vissen naar kennis - 15-09-2014

Een bedrijfssurvey voor bijvangstsoorten Vanaf vandaag gaat EKOFISH met de PD147 de Noordzee op om drie weken achtereen te vissen voor de wetenschap. De gegevens die verzameld worden in deze bedrijfssurvey helpen wetenschappers om tot betere bestandschattingen te komen voor

Lees meer...

Sligro Food Group start samenwerking met Stichting De Noordzee - 10-09-2014

Vanaf vandaag gaan Sligro Food Group en Stichting De Noordzee samenwerken aan duurzame vis. De partijen tekenen een samenwerkingscontract, waarbij vis uit het Eerlijk & Heerlijk concept van Sligro wordt gekoppeld aan het ‘Goede VIS op de kaart’-programma van Stichting De Noordzee. Verantwoord gevangen of gekweekte vis volgens de VISwijzer is nu herkenbaar middels het blauwe icoon van de Eerlijk & Heerlijk producten.

Lees meer...

De Bewuste Visweek 2014 - 04-09-2014

Van 8 t/m 14 september 2014 vindt de tweede editie van de "Bewuste Visweek" plaats in Nederland bij verschillende supermarktorganisaties en enkele 'out of home' kanalen. Deze jaarlijks terugkerende themaweek is een initiatief van: MSC, ASC en WNF.

Lees meer...

Oproep aan 100 grootste bedrijven: meer duurzame vis voor werkend Nederland - 27-03-2014

Oproep aan 100 grootste bedrijven: meer duurzame vis voor werkend Nederland Duurzame vis moet hoger op de agenda in de foodservicesector. Daarom stuurt Stichting De Noordzee deze week een brief naar de top 100 grootste bedrijven van Nederland, waarin zij

Lees meer...

Tien tips voor een gezonde Noordzee - 24-12-2013

Deel jij onze passie voor de Noordzee? Met deze 10 tips van Stichting De Noordzee is het niet moeilijk ons te helpen om de Noordzee schoon en gezond te houden: 1.    Kies voor duurzame vis op het menu met kerst

Lees meer...

Stichting De Noordzee in Cambodja - 12-12-2013

Auteur: Christien Absil Dankzij de expertise die SDN heeft op het gebied van visserij en aquacultuur, kon ik met drie andere experts in Cambodja een training verzorgen voor provinciale visserij-managers. De training was speciaal gericht op beheer van visserij en

Lees meer...

Programma ‘Goede VIS op de Kaart’ van start - 28-11-2013

Stichting De Noordzee en LetsCo gaan in het programma ‘Goede VIS op de Kaart’ samenwerken om meer duurzame vis op de menukaarten te krijgen in restaurants. De twee partijen hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de komende drie jaar. Goed nieuws

Lees meer...

Nieuwe VISwijzer: met verantwoorde kweekvis én meer Nederlandse MSC vis - 12-09-2013

Stichting De Noordzee (SDN) en het Wereld Natuur Fonds (WNF) lanceren vandaag de zevende versie van de VISwijzer; de lijst waarmee consumenten sinds 2004 een keuze kunnen maken voor verantwoorde vis. Nieuw is de toevoeging van het ASC keurmerk voor

Lees meer...

Stichting De Noordzee helpt Jumbo met duurzaam visassortiment - 09-09-2013

Jumbo Supermarkten en Stichting De Noordzee gaan samenwerken om het visassortiment van de supermarktketen duurzamer te maken. Commercieel directeur van Jumbo Supermarkten Ed van de Weerd en Christien Absil, visserijexpert van Stichting De Noordzee hebben hiervoor een driejarige samenwerkingsovereenkomst getekend.

Lees meer...

Duurzame vis populair in Nederland: Naamsbekendheid van MSC-keurmerk blijft groeien - 18-07-2012

De Nederlandse consument raakt steeds bekender met duurzame vis en heeft het behoud van de wereldzeeën hoog in het vaandel staan. Volgens onafhankelijk onderzoek kent inmiddels 44 procent van de viskopers het keurmerk van de Marine Stewardship Council [1] – dat is 10 procent meer dan in 2011. Ook slaagt 26 procent van de ondervraagden daarin het blauwe MSC-keurmerk zonder bijbehorende tekst in eigen woorden correct te omschrijven als een keurmerk voor duurzame visserij.

Lees meer...